USP Uniek verkoopvoorstel 10%
341 woorden
2 minuten leestijd

Sun-Mi Hong Quintet publiekstrekker

Bijzondere muzikale manifestatie van kosmopolitisch gezelschap

De ster van de Zuid-Koreaanse slagwerker Sun-Mi Hong is rijzende. In maart van dit jaar kwam het vierde album van haar quintet uit: ‘Fourth Page: Meaning of a Nest’. Bovendien won ze dit jaar de Paul Acket Award, een prijs voor een muzikant ‘die een bredere erkenning verdient voor diens buitengewone muzikale activiteiten’. 

En dan is Sun-Mi Hong niet de enige vrouw in het quintet want de Zuid-Koreaanse Chaerin Im is de pianiste. Zij viel op doordat ze géén jazzakkoorden en jazzprogressies speelde. Wél hoorden we minimalistische basale drieklanken of zelfs losstaande enkelvoudige noten die als te hoog uitgevallen basbegeleiding beschouwd konden worden. Er is in Nederland geen jazzpianist die speelt zoals zij. Intrigerend! Hoorden we modern klassiek of een snufje Satie of wat theatrale ingrediënten die we van Kurt Weill kennen? In ieder geval werd het publiek aangenaam verrast door muzikanten die ver wegblijven van mainstream jazz. We hoorden modale jazz (denk aan Miles Davis en John Coltrane) die zich eerder richt op toonladders dan op akkoordwisselingen. Daardoor krijgt de muziek bij vlagen een contemplatieve en meditatieve uitstraling. Verstilde momenten werden afgewisseld met meer luidruchtige momenten. De stukken waren strak gecomponeerd hoewel er veel ruimte voor improvisatie leek te zijn. Tenorsaxofonist Nicolò Ricci en trompettist Alistair Payne (Italiaans en Schots) waren goed op elkaar ingespeeld blijkens de fraaie blazersarrangementen. De Italiaanse bassist Alessandro Fongaro speelde een belangrijke rol in de theatrale aanpak van de muziek. Voor de pauze hoorden we stukken van het laatste album zoals ‘Loneliness’, ‘Escapism’, ‘Blossom’ en ‘Todler’s Eye’.

Na de pauze hoorden we een aantal nieuwe stukken en de compositie ‘Home’ van het derde album van de band. Misschien maakte de band na de pauze nog meer indruk. Pas helemaal aan het eind trad Sun-Mi Hong zelf op de voorgrond (in een solo) en hoorden we hoeveel zij als muzikant in huis heeft. De bomvolle zaal beloonde de muzikanten met een staande ovatie voor hun bijzondere muzikale manifestatie. Wat moet Sun-Mi Hong zich thuis gevoeld hebben hier!

Michiel van Ree

Nieuwsoverzicht

Onze samenwerkingspartners