USP Uniek verkoopvoorstel 10%
271 woorden
2 minuten leestijd

Concertrecensie Daan Herweg

Daan Herweg is een naam die we moeten onthouden

Het concert van het Daan Herweg Quartet op 17 mei in Artishock vond plaats in de caféruimte vanwege de geringe publieke belangstelling. Onbekend maakt onbemind? De tomeloze inzet van de muzikanten en de aanstekelijke muziek toonden aan dat de thuisblijvers ongelijk hadden. Pianist en componist Daan Herweg speelde zich met zijn uitzonderlijk goede muzikale kameraden in de kijker. Daan Herweg is een naam die we moeten gaan onthouden.

 

Ongeveer een jaar geleden kwam het laatste album ‘In Search of the lost Chord’ uit. Negen van de tien composities zijn van de hand van Herweg. Zijn composities zijn jazzy maar we horen ook invloeden uit de pop, de hiphop en de klassieke muziek. De muziek is strak gecomponeerd maar biedt toch ruimte voor improvisatie. De stukken liggen goed in het gehoor. Het is muziek die je vaker zou willen horen. De band vormt een ijzersterk collectief. Contrabassist Lorenzo Buffa was goed op dreef en de jonge Belgische saxofonist Matthias van den Brande is een grote belofte. Voor de pauze hoorden we onder andere ‘Noblesse Oblige’ van de eerste cd van Herweg en een arrangement van ‘Real Man’ van popmuzikant Joe Jackson. De dag van het concert, 17 mei, was de internationale dag tegen homofobie en transfobie dus was ‘Real Man’ een goede keuze. Na de pauze hoorden we stukken van de laatste cd. ‘Onderweg naar Bloemfontein’ en het heerlijk percussieve stuk ‘Sisiphus’ vielen in goede aarde.
We hoorden uitbundige, vreugdevolle muziek van een technisch begaafde pianist die weet te overtuigen met zijn composities. Daar willen we meer van horen!

Michiel van Ree

Nieuwsoverzicht

Onze samenwerkingspartners